Okrugli
stol: Položaj sveučilišnih i visokoškolskih knjižnica u hrvatskom
zakonodavstvu, Split, 30.10.2001. - moderatorica: dr. Tatjana Aparac-Jelušić
Pozvani:
ravnatelji sveučilišnih knjižnica, predstavnici matičnih službi za visokoškolske
knjižnice, predstavnici Hrvatskoga knjižničnog vijeća, predstavnici Hrvatskog
knjižničarskog društva, članovi Komisije za visokoškolske knjižnice pri
Hrvatskome knjižničnom društvu kao domaćini
Sudionici
okruglog stola:
-
Tatjana Aparac-Jelušić,
moderator
-
Edita Bačić
-
Dragutin Katalenac
-
Josip Stipanov
-
Ankica Janković
-
Juraj Lokmer
-
Petar Krolo
-
Milivoj Zenić
-
Bruno Dobrić
-
Tamara Krajna
-
Helena Markulin
-
Dubravka Kunštek
-
Katica Ivić
-
Zrinka Udiljak
-
Dubravka Stančin-Rošić
-
Tanja Sušec
-
Marijana Mišetić
-
Dubravka Luić
Vudrag
Predložene
teme za raspravu:
1. Razvoj
i povezivanje knjižnica u području visokog obrazovanja i znanosti
2. Promjene
u postojećem zakonu o Visokim učilištima
3. Financiranje
sveučilišnih knjižnica
ad1)
-
utvrđivanje mjesta
i uloge knjižnično-informacijske djelatnosti unutar strategije razvoja
visokoškolskih ustanova
-
koordinirana
izgradnja fondova
-
stvaranje jakih
središnjih knjižnica
ad2)
-
Postojeći Zakon
o visokim učilištima nije ugradio sve odredbe koje je predlagala knjižničarska
zajednica i koje bi, prema našem mišljenju, utjecale na bolji položaj visokoškolskih
knjižnica a time i na njihov snažniji doprinos akademskoj nastavi i znanstvenom
radu u Hrvatskoj:
- da se izrijekom
navede da za pitanja knjižnično-informacijske djelatnosti, senat sveučilišta
osniva sveučilišno knjižnično vijeće,
- da se izrijekom
navede da se knjižnična djelatnost na sveučilištu organizira u skladu sa
Zakonom o knjižnicama i Standardima za visokoškolske knjižnice,
- da je u
postupku osnivanja visokoškolske ustanove osnivač dužan zatražiti mišljenje
Nacionalne i sveučilišne knjižnice kao središnje matične knjižnice u Republici
Hrvatskoj kada se radi o pitanjima vezanim uz knjižničnu djelatnost,
- da se obavezno
dostavljaju magistarski i doktorski radovi sveučilišnoj knjižnici pripadajućeg
sveučilišta te Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici.
ad3)
-
potreba promjena
u sustavu financiranja sveučilišnih knjižnica od strane MZT-a u korist
REALNOG CJELOVITOG FINANCIRANJA ukupne sveučilišne djelatnosti knjižnica:
svih djelatnika, realnih materijalnih troškova, programskih troškova, nabave
opreme, troškova održavanja i kapitalnih ulaganja
Otvarajući raspravu
moderatorica je upozorila na potrebu da se predložene teme rasprave unutar
sljedećih cjelina:
-
Postoje li u
Hrvatskoj sveučilišne knjižnice i kakav je njihov položaj i zadaće?
-
Na koji se način
postaviti u odnosu na mjesto i ulogu hrvatskih općeznanstvenih knjižnica?
-
Na koji način
djelovati na javnost, uključujući i političku javnost da prepoznaju ono
što je nužno da bi knjižnični sustavi funkcionirali?
1.
Postoje li u Hrvatskoj sveučilišne knjižnice i kakav je njihov položaj
i zadaće?
D. Katalenac
smatra da u Hrvatskoj ne postoje sveučilišne knjižnice. Knjižnice koje
nose taj naziv bliže su tumačenju pojma općeznanstvene knjižnice. U preobrazbama
sveučilišta intencija je da novi zakon ostavi sveučilištu široko polje
autonomije, te da će se fakulteti, a samim tim i knjižnice morati više
orijentirati na rektorski zbor.
Također je
upozorio na nekoliko izvjesnosti:
-
da se sveučilišta
moraju preobraziti,
-
da će se preobraziti
u sveučilišta kao jedini pravni subjekt, s mogućim modelom neovisnih škola
i sl.,
-
iz toga proizlazi
i položaj knjižnične djelatnosti na sveučilištima - sveučilišne knjižnice
i uopće knjižnična djelatnost na sveučilištima se također moraju preobraziti.
Zanimali bi ga
također rezultati analize kojom bi se istražilo koliko smo daleko od modela
suvremenih sveučilišnih sustava. Njegovo je polazište progresivan stav
u odnosu na razvoj, okrenutost budućnosti a ne stalno vraćanje na iznimke,
te prihvaćanje koncepta deregulacije i usmjeravanje na rektorski zbor,
prije negoli na MZT. Zauzeo se za reafirmiranje općeznanstvenih knjižnica,
te se upitao kakve su postojeće sveučilišne knjižnice. Pritom je posebno
naglasio njihovu kulturološku dimenziju i upitao u kojemu pravcu i kako
treba pratiti tu dimenziju ako se te knjižnice budu usmjerile isključivo
prema matičnom sveučilištu. Tome je pridodao da i dvije od tri postojeće
znanstvene knjižnice (među njih je uvrstio i pulsku Sveučilišnu knjižnicu)
svoju budućnost izvjesno mogu vezivati uz visoku naobrazbu.
J. Stipanov
smatra da zakon treba promatrati u cjelini, odnosno da će odlučujuće biti
ono što sveučilišta propišu, a da će zakoni urediti samo neke temeljne
odnose. Po njemu je bitno sljedeće: transformacija sveučilišta u pravnu
osobu (do sada su to bili i fakulteti), iskoristiti mogućnosti informacijske
tehnologije, te da nemamo sveučilišne knjižnice po onim parametrima koje
bi sveučilišna knjižnica trebala imati (ona mora djelovati zajedno sa svim
knjižničarskim jedinicama unutar sveučilišta).
Istaknuo
je da se u novom ZVU treba očekivati minimalistički pristup odnosno preusmjeravanje
niza regulativnih mjera na sama sveučilišta, te nekoliko odrednica za moguće
modele:
-
pri transformaciji
sveučilišta bitan će element biti kvaliteta,
-
knjižnice će
biti nužno dovedene u drukčiji položaj zahtijevat će se suradnja i povezivanje,
-
nove informacijske
tehnologije neće se promatrati samo s obzirom na njihove mogućnosti, dosege
i implikacije, već i na njihovu ulogu s obzirom na podršku sveučilištu
kao cjelini.
Juraj Lokmer
uz podršku stavovima kolega, upozorio je na nove okolnosti koje usmjeravaju
sveučilišta i prema tržištu te na upitan opstanak većeg broja sveučilišta
zbog zahtjeva za kvalitetom. Naglasio je također neprisutnost partnerskog
odnosa između sveučilišta i knjižnica.
P. Krolo
naglasio je da je jedini način opstanka partnerstvo u integriranom sustavu.
B. Dobrić
je istaknuo problem dvije sveučilišne knjižnice unutar jednog sveučilišta,
te ga je zanimalo kako riješiti taj problem unutar skore transformacije
sveučilišta.
H. Markulin
želi da se naglasi kako se u Nacrtu zakona o visokim učilištima postavlja
da sveučilište može imati knjižnicu, ne da je ona obavezna.
J. Stipanov
smatra da ne trebalo očekivati da će sve biti riješeno u zakonu, jer neke
stvari funkcioniraju u uređenom društvu koje ima izgrađenu civilizacijsku
svijest i bez nužnih zakonskih propisa, no svjestan je da je kod nas to
još uvijek drugačije.
T. Sušec
je naglasila da u razvijenim zemljama, da bi neko sveučilište bilo na glasu
kao kvalitetno, treba imati dobar program i knjižnicu.
Na pitanje
što predlaže Komisija za visokoškolske knjižnice glede zakona, odgovorila
je E. Bačić. Na žalost, teško je raspravljati o onome što će biti, problem
je u nejasnom sadašnjem statusu. Zakon o knjižnicama je naš nadređeni zakon
i njega bi trebalo rješavati na način da se u njemu predvide sve mogućnosti
zaštite svih tipova knjižnica, pa tako i akademskih. Trebalo bi osnovati
radnu grupu koja bi izradila model suradnje i buduće strategije razvoja
fakultetskih i sveučilišnih knjižnica.
D. Luić-Vudrag
smatra da treba poraditi na tome da se u taj zakon unesu konkretni članci
na koje se možemo pozivati jer je to jedini način da se unutar fakulteta
izbori za neki status i prava.
M. Mišetić
smatra da se mora dogovoriti o tome što se doista želi od sveučilišnih
knjižnica, da se mora postaviti neki minimum ispod kojeg se ne bi išlo.
2. Na koji
se način postaviti u odnosu na mjesto i ulogu hrvatskih općeznanstvenih
knjižnica?
Postavlja
se pitanje da li je problem ako knjižnica ima dvojaku ulogu (znanstvena
i sveučilišna, sveučilišna i nacionalna
). Pitanje je da li knjižnice imaju
dovoljno novca i ljudskog potencijala da ne atrofiraju neke njihove funkcije.
J. Stipanov
ponovno je upozorio na to da se ne smije polaziti od iznimaka, te se upitao
što se zapravo misli kada se govori o "isključivo sveučilišnoj knjižnici"
i što je to "općeznanstvena knjižnica"? Njegovo je mišljenje da se knjižnica
ne smije poistovjećivati sa svojim fondom.
Dubravka
Luić-Vudrag založila se za bržu i uvjerljivu reakciju na Nacrt ZVU-a te
za konačnu informaciju o tome tko je u MZT-u nadležan za knjižnice.
D. Katalenac
iznosi da nije problem prisustvo nečega u knjižnicama, nego je problem
odsustva sadržaja. On smatra da obavezni primjerak, zbirke
, knjižnice
mogu samo obogatiti i da nikako nisu teret ili problem.
3.
Pitanje na koji način djelovati na javnost, uključujući i političku javnost
da prepoznaju ono što je nužno da bi knjižnični sustavi funkcionirali?
T. Aparac-Jelušić
smatra da se problemi ne mogu rješavati stihijski nego da bi trebalo postaviti
prioritete.
Marijana
Mišetić upitala se da li stručna zajednica uopće zna što hoće postići?
Dragutin
Katalenac založio se za utvrđivanje neophodnog minimuma za izgradnju suvremene
sveučilišne knjižnice, a J. Stipanov upozorio na to da su Standardi obveza
i MZT-a i struke.
U raspravi
je također više puta naglašeno da je potrebno ozakoniti prijedlog standarda
i da to treba biti najvažniji prioritet, a da iz standarda proizlaze pitanja
koja se dalje mogu predlagati zakonodavcu, financijerima i sl. Nakon što
se propišu minimumi standarda treba se usmjeriti na rektorski zbor jer
će on propisivati norme ponašanja i baviti se financijskim problemima.
Budućnost knjižnica na sveučilištima moramo promatrati kroz sveučilišni
sustav i partnerstvo.
Sažetak diskusije
vezan je uz treći blok razgovora:
1. Osvješćivanje
i senzibiliziranje javnosti.
2. Ozakoniti
prijedlog Standarda.
3. Formulirati
zahtjeve prema zakonodavcu.
4. Iskoristiti
informacijsku tehnologiju i pokazati put hrvatskoj znanosti kako treba
iskoristiti prednosti te tehnologije.
5. Usmjeravati
buduće zahtjeve prema rektorskom zboru.
6. Unutar
struke potrebno je prepoznati partnere za razgovor i na temelju minimuma
zajedničkih standarda treba graditi zajednički model ali i pojedinačne
modele ovisno o sredinama unutar kojih radi pojedino sveučilište.
Zaključci
-
Da je razvidno
stajalište svih prisutnih prema kojemu se na putu preobrazbe hrvatskih
visokih učilišta knjižnična djelatnost na njima mora postaviti tako da
knjižnične jedinice djeluju unutar sustava/mreže na čijem čelu je sveučilišna
knjižnica.
-
Da je u Nacrtu
standarda za knjižnice visokih učilišta u RH pregledno donesen popis zadaća
(i odgovornosti) struke koja ih treba ostvarivati, te kako MZT koje ih
propisuje, treba pratiti ostvarivanje tih zadaća.
-
Da se na osnovne
naznake ustroja i djelovanja knjižničnih sustava na visokim učilištima
u RH, nadovezuju specifičnosti pojedinih sredina, koje valja uvažiti u
skladu s dosezima struke te s planovima i mogućnostima zajednice.
-
Da treba insistirati
na tome da ministar znanosti i tehnologije propiše Standarde i da se organizira
razgovor u MZT-u na temu Nacrta ZVU-a, odnosno mjesta, zadaća, organizacije
i financiranja knjižnica na visokim učilištima.
Tatjana
Aparac Jelušić, moderatorica Okruglog stola
|
Edita
Bačić, predsjednica Komisije za visokoškolske knjižnice
|
|